Klienti Kruháče ve Vídni a Budapešti

16. listopadu 2023

Čerstvě plnoletí klienti klubu Kruháč měli možnost v rámci programu DiscoverEU navštívit v srpnu Vídeň a Budapešť. Chcete-li získat skoro cestopisnou představu, jak vše probíhalo, můžete si níže pročíst náš podrobný cestovní deník.

16. listopadu 2023 - Klienti Kruháče ve Vídni a Budapešti

PONDĚLÍ 14. SRPNA 2023

2023-08-14 8:15
Scházíme se na autobusovém nádraží v Jablonci nad Nisou, odkud se přesouváme autobusem na Černý most, poté metrem na Wilsonovo nádraží.

2023-08-14 10:00
Zde zjišťujeme, že spoj s označením Vindobona ‚je přeplněn‘ a nedoporučuje se nastupovat. Přídavné vagony budou v Břeclavi odpojeny.
Na nástupišti vstupujeme do živé diskuze s příkrým průvodčím kapacitně naplněného spoje.
Po cestě hrajeme společenské hry a chováme se nepřístojně.
V Pardubicích vzpomínáme na kamaráda *****, který se sem nedávno přestěhoval za přítelkyní. Zkoušíme videohovor, on ho přijímá. Je v práci, prezentuje fyzické změny, které na něm proběhly od té doby, co je z něho otec od rodiny a je mu líto, že nemůže jet s námi. Nám je to líto též.
V kupé je hnusné teplo.
V Brně přistupuje Ruda, vítáme ho.
V Břeclavi skutečně odpojují (naše vagóny), zbytek cesty trávíme vestoje mezi pasažéry 1. třídy. trochu páchneme, nejde to jinak.

w+b_07      w+b_03

2023-08-14 15:00
Vystupujeme ve Vídni na Wien Hauptbahnhof. Nemůžeme věřit, že JSME ZDE. Nádraží je architektonicky zajímavé, ale jsme zmateni, kde se nastupuje na tramvaj, která by nás přiblížila k adrese, kde máme sjednané ubytování: Erdbergstraße 35. Hovoříme s místními, pracujeme s Google Maps, daří se.
Nakupujeme dvoudenní lítačky, které se zdají být nejekonomičtější řešení.

2023-08-14 16:00
Ubytováváme se. Je hrozné vedro. Zjišťujeme, že apartmán nedisponuje některými prvky, které sugeroval inzerát. Vypadá ale použitelně.
Vyrážíme na nákup do nedalekého supermarketu. Přepočítáváme ceny výrobků, činíme srovnání. Je to dražší než v ČR, ale není to tragédie. Zjišťujeme, že se zemí se mění i výrobky, různé potraviny tu vypadají jinak, než u nás. Kromě základních potravin vybíráme i místní ‚speciality‘ (rakouská limonáda? WTF?!)
Společně kuchtíme špagety.

w+b_0002_02      w+b_04

2023-08-14 18:00
Vyrážíme do noční Vídně.
Instinktivně vybíráme trasu Naturhistorische Museum→Hofburg→Josefsplatz→Helmut-Zilk-Platz→Wiener Staatsoper. Procházíme se po nočních ulicích, nasáváme atmosféru kosmopolitní metropole, nakukujeme do památek, snažíme se nedělat ostudu, i když nálada na to je.
Shodujeme se, že Vídeň je krásné, elegantní město. Je to zde jiné, než v ČR. Praha (a především tedy Jablonec a Liberec) vypadají úplně jinak.
Na Erdbergstraße 35 se vracíme noční tramvají, zapínáme větráky, hovoříme a někteří z nás jdou spát. (Někteří nikoliv.)

w+b_12      w+b_0002

ÚTERÝ 15. SRPNA 2023

2023-08-15 9:00
Bohatě snídáme místní verze globalizované kuchyně – pečivo, cereálie, kakao.
Chceme vidět město. Venku se dá ale tušit příšerné vedro, objevují se návrhy zamířit (i) někam k vodě. Kompromis: Dopoledne pozoruhodnosti, odpoledne požitky těla.
Stejně jako předchozího dne startujeme na Rochusgasse, odkud se přesouváme ještě hlouběji do centra. Opět využíváme Google maps a spoje si hledáme díky nim. Využíváme dvoudenní lítačku.
Vyjukaní se dostáváme ke Stephansdomu, který uzavíral, když jsme včera v noci pelášili okolo. Vychutnáváme zvenčí i zevnitř.
Původní plán navštívit galerii Belveder bere za své, na vstupenky je pořadník. Využíváme možnosti degustovat alespoň architekturu a velmi osvěžující v tomto počasí je park.

w+b_35      w+b_47

2023-08-15 13:30
Umíráme hlady, potácíme se v příšerném vedru po parku za Belvederem, který překvapil i bezmála asijským bambusovým hájem. Chtělo by to ale jídlo, bereme zavděk podnikem Pizzeria Amigo. Někteří z nás poprvé objednávají pokrm v cizím jazyce, napoprvé to nebylo špatné. Pochutnáváme si, platíme a odcházíme.

w+b_53      w+b_59

2023-08-15 15:00
Odpočinek v Erdbergstraße 35. Někteří z nás mají z pochodu po městě odřená stehna a další partie. Voda daleko, vidina koupání v Dunaji se prozatím rozplývá. Možná v Budapešti…
Radek si nechává od Terezy barvit vlasy na černo. Vypadá úžasně. Probíhá odpočinek na ubytování, hygiena, stravování.

2023-08-15 19:00
Objevuje se troufalý nápad vyrazit do Prateru. Nevíme, zda to bude finančně schůdné, ale za přinejmenším podívat se na ruské kolo přes plot lze.
Bloudíme tramvajemi, což nevadí, máme lítačky a nakonec vyskakujeme na Praterstern. Přicházíme k ploše osázené střídavě ejakulujícími vodotrysky, osvěžujeme se na duši i na těle.
Na informacích zjišťujeme, že se vlezné platí na jednotlivých atrakcích a není likvidační. Startuje brutální jízda po tom nejhorším, co v Prátru mají.
Jsme překvapeni vstřícností místních, jaksi jiná, než je to, s čím se denně setkáváme.
Jízda po Prateru končí po půlnoci. Promenádujeme se horkou letní nocí po tajemně vyhlížející Hauptalle a k přechodnému vídeňskému útočišti odjíždíme opět tramvají z Prater Hauptallee.

w+b_116      w+b_121

2023-08-16 2:00
Někteří jdou opět spát.

STŘEDA 16. SRPNA 2023

2023-08-16 8:00
Jemně nestíháme. Dáváme do pořádku apartmán, likvidujeme odpadky. Pokoušíme se ponechat si časovou rezervu pro přesun na vlakové nádraží, ta se ale rozplývá, když díky P. Stojíme na špatné zastávce – tramvaj směr Hauptbahnhof odjíždí bez nás…

2023-08-16 10:00
Stihli jsme to na poslední chvíli. Začíná se nám krutě nevyplácet, že nemáme místenky. Změna společenské atmosféry je patrná hned za hranicemi – místní paní nás vyhošťuje z kupé, přestože má rezervaci pouze na 1 místo. Hovoříme o patrných rozdílech v přístupu.

w+b_01      w+b_04

2023-08-16 13:00
Jsme v Budapešti, stanice Budapest-Nyugati. Tramvaj, která připomíná stroje z doby před cca 20 lety v Praze, nás se slušným rámusem převáží do centra. Bydlet bychom měli v místě jménem Dob Ucta 16. Ještě nevíme, že se nejedná o přesnou adresu, ale nejspíš slavné pařící místo v Budapešti.

2023-08-16 15:00
Zjišťujeme, že bydlení je super a na místě snů. Dá se očekávat celonoční hluk. Ulice pod námi, sestávající z pasáže přerušované dvory se spousty restaurací, heren a, ehm, dalších podniků poskytujících různá povyražení, ale to nevadí, naopak. Alespoň nemůže nikdo vyčítat hluk nám – ve Vídni za rušení nočního klidu hrozila pokuta ve stovkách eur.

w+b_09      w+b_13

2023-08-16 16:00
Nakupujeme, budapešťské ceny jsou velmi příznivé. Pokrm, který si jako první připravujeme, lahodný. Hot dogy, všichni opět přikládají ruku k dílu. Chceme do města.

2023-08-16 17:00
Srovnáváme Budapešť s Vídní a zjišťujeme, že oproti očekávání nejde o příliš podobné metropole.
Z Dob ucta 16 směřujeme k budově parlamentu Országház. Budapešť hodnotíme jako Prahu jemně šmcnutou Balkánem, to celé před cca 20 lety. A to je svým způsobem dobré.

w+b_14      w+b_07

2023-08-16 18:00
Po cestě nás na Erzsébet tér, parku se slušným ruským kolem, smete bouře biblických rozměrů. Nejprve se schováváme v Madhouse Budapest, kde si nic nedopřáváme a stále ještě v hustém dešti po skupinkách přebíháme k restauraci Spiler, kde kladně hodnotíme večerní život metropole.

2023-08-16 20:00
Návštěva herny v Dob ucta 16 – nikoliv s výherními, nýbrž hracími oldschool automaty.

w+b_15      w+b_18

ČTVRTEK 17. SRPNA 2023

2023-08-17 9:00
Spali jsme docela dobře, ruch pařící ulice tři poschodí níže neměl na náš klid téměř žádný vliv. Tereza má virózu, pravděpodobně z klimatizace (ale kde se s ní setkala, těžko říct - v Maďarsku k vidění moc není.)
Po snídani složené z globálně dostupných surovin se domlouváme, že bude vhodné se poučit a zajistit si na cestu zpět do ČR místenky v EC Transylvania.

w+b_10      budapest_14

2023-08-17 10:00
Na Andrássy út potkáváme bizarní vozidlo, ze kterého se vyklube obojživelný autobus. Provozovatel služby, který má stánek před  Budapesti Operettszínház, nás informuje o nabídce okružních jízd, které jsou pozoruhodné tím, že se realizují částečně po hladině Dunaje. Nadšeně nakupujeme jízdenky / palubní lístky.

budapest_18      budapest_25

2023-08-17 11:00
Poprvé na Budapest-Nyugati, nádraží, které vypadá jako Masaryčka v 90. letech 20. století. Nákup místenek na zpáteční cestu probíhá ve stavebních buňkách za architektonicky pozoruhodnou budovou nádraží.

2023-08-17 12:00
Oběd v maďarské asijské restauraci.

2023-08-17 13:00
Ruské kolo, tentokrát bez blesků křižujících oblohu. Ta je dnes blankytně modrá a slunce ozařuje střechu nedalekého Széchenyi István baziliky i dalších budapešťských pamětihodností.

budapest_05      budapest_04

2023-08-17 14:00
Promenádujeme se po centru Budapešti a dostavujeme se na Széchenyi István tér, zastávku, kam připlouvá obojživelný autobus. Ten nám poskytne vyhlídkovou jízdu po budapešťských bulvárech, opět okolo budovy parlamentu, a mezi Árpád híd a Margid híd, přímo naproti Margitszigét, s námi sjede do proudu Dunaje. Jsme poněkud zklamaní skutečností, že nepluje přímo pod úchvatnou budovou parlamentu, kterou bychom tak viděli již potřetí, ale i tak to bylo přeneseně i doslova – osvěžení.

budapest_10      budapest_21

2023-08-17 18:00
Poněkud unaveni vším novým a vzrušujícím, navštěvujeme v Dob ucta 16 celkem banální a lacinou italskou restauraci. Obsluhující číšník je asijského původu, hovoří plynně česky, vzpomíná s námi na studia v Plzni a dává nám slevu.

2023-08-17 20:00
Balíme, dojídáme.

2023-08-18 3:00
Jára, Ruda a Tomáš mají hlad a pokoušejí se na ulici obstarat kousek pizzy. Oslovuje je neznámá, přitažlivá, přibližně třicetiletá žena a nabízí jim professional blowjob business v hodnotě 20 000 HUF. Kluci transakci neuzavírají.

budapest_24      w+b_24

PÁTEK 18. SRPNA 2023

2023-08-18 8:00
Uvádíme do přijatelné stavu apartmán a pěšky/tramvají prcháme na Budapest-Nyugati. Dnes spíše než v minulých dnech si všímáme stavu, v němž se nacházejí místní lidé bez domova a který je o poznání horší, než těch které známe z ČR.

2023-08-18 10:00
EC Transylvania, uháníme po trajektorii Budapešť→Bratislava→Brno→Praha.

2023-08-18 15:00
Skoro doma. Na poslední společný pokrm v Praze oproti očekávání není čas, vlak měl značné zpoždění.

2023-08-18 17:30
Na pokrm nedochází ani na Černém Mostě. Využíváme nešťastné havárie na D10, která zpozdila některé spoje a naskakujeme do busu směr Jablonec.

w+b

2023-08-18 20:00
Na některých se cesta podepsala natolik, že objednávají v Pizzerii Franko v Jablonci spontánně anglickým jazykem.

Financováno Evropskou unií. Vyjádřené názory a stanoviska představují názory a stanoviska autorů a nemusí nutně odrážet názory a stanoviska Evropské unie nebo Domu zahraniční spolupráce. Evropská unie ani poskytovatel grantu za ně nenesou odpovědnost.